(02) SÍMBOLS DELS QUATRE EVANGELISTES A L'ESGLÉSIA DE SANT LLORENÇ DE MORUNYS
(Full parroquial "El Campanar" de Sant Llorenç de Morunys, núm.159, juny de 2023)
-- A l’església parroquial de Sant Llorenç tenim
els quatre evangelistes representats en dos llocs diferents. El primer al presbiteri,
a les pintures laterals recentment restaurades. I el segon, a la capella dels
Colls, a la base de la seva cúpula central.
A les pintures del presbiteri trobem els quatre evangelistes seguint el següent ordre: Marc i Joan, al lateral de l’esquerra, i Lluc i Mateu al de la dreta. Mentre que a la capella dels Colls tenim a l’esquerra mirant a l’altar a Joan i Marc i a la dreta a Mateu i Lluc.
Com veiem l’ordre de les figures no és sempre el mateix, de manera que ens hem de fixar en el símbol que cada una d’elles porta associat per tal de poder-les identificar. Així, recordem que el símbol de Joan és l’àguila; el de Marc, el lleó; el de Mateu, un home/àngel i el de Lluc, un bou.
Ara bé, quina és la raó que lliga cada evangelista al seu símbol corresponent ?
Es diu que l’home/àngel de Mateu ve donat
perquè el seu evangeli comença amb la genealogia humana de Jesús. El lleó de Marc és l’animal salvatge del
desert, lloc repetit en el seu evangeli com a estada de Joan Baptista i lloc de
les temptacions de Jesús. A Lluc se li assigna el bou com a símbol perquè al començament
del seu evangeli parla del sacerdot Zacaries (el pare de Joan el Baptista) que oferia sacrificis al temple de Jerusalem,
essent antigament el bou l’animal sacrificat. Finalment, l’àguila de l’evangelista Joan representa l’altura i
bellesa intel·lectual i teològica del seus escrits evangèlics.
Hem de suposar que la tradició agafà originàriament aquests símbols del llibre de l’Apocalipsi. En el capítol 4art llegim:
« ... en el tron, al seu voltant, hi havia quatre vivents ... el primer vivent era semblant a un lleó, el segon a un toro, el tercer vivent tenia aspecte d’home, i el quart era semblant a una àguila ...»
Es tractava de quatre essers que formen part de la cort celestial, ubicats al voltant del tro de Déu, i que tenen per missió alabar i glorificar al Totpoderós en una funció que comparteixen amb els vint-i-quatre ancians vestits de blanc. Seria d’aquí doncs, que la tradició feu seu aquest bestiari per aplicar-lo honoríficament als quatre evangelistes ?